درگذشت میرویس ظاهر، فرزند پادشاه فقید افغانستان

پس از کودتای سردار محمد داوود خان در سال ۱۳۵۲، شاهزاده میرویس ظاهر با خانواده‌اش از ‏افغانستان خارج شد

میرویس ظاهر، فرزند پادشاه فقید افغانستان-AFP

شاهزاده میرویس ظاهر، پسر محمد ظاهرشاه، پادشاه پیشین افغانستان، روز جمعه ۷ مهر (۲۹ سپتامبر) در کابل درگذشت.

پس از کودتادی سردار محمد داوود خان در سال ۱۳۵۲ (۱۹۷۳)، شاهزاده میرویس ظاهر با خانواده‌اش از افغانستان خارج شد و پس از سال‌ها تبعید، در سال ۲۰۰۲ همراه با پدرش محمد ظاهرشاه به کشور بازگشت. او از همان زمان در کابل زندگی می‌کرد. گفته می‌شود که شاهزاده میرویس در دوران تبعید از مشاوران پادشاه فقید افغانستان بوده است. او در مسندهای گوناگونی از جمله مشاور ویژه وزارت اطلاعات و فرهنگ و رئیس کمیسیون حفاظت از میراث‌های فرهنگی افغانستان کار کرده است. میرویس ظاهر علاقه‌ زیادی به کار در بخش‌های فرهنگی و هنری در افغانستان داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد ظاهرشاه و ملکه حمیرا بیگم شش پسر و دو دختر داشتند. محمد نادر ظاهر، از پسران پادشاه وقت، در آوریل ۲۰۲۲ در رم، در ایتالیا، و بی‌بی مریم نعیم، از دختران پادشاه وقت، در دسامبر ۲۰۲۱ در کابل فوت شد.  

محمد ظاهر در سال ۱۹۳۳ به سلطنت رسید و تا سال ۱۹۷۳، به مدت چهل سال، زمام امور افغانستان را در دست داشت. در پی کودتای سفید سردار محمد داوود خان، پسرعمویش محمد ظاهرشاه از سلطنت کناره‌گیری کرد و ۲۹ سال را در تبعید گذراند. او بیشتر این مدت را در ایتالیا زندگی کرد. سلطنت ۴۰ ساله محمد ظاهر را دوره «ثبات و صلح» در افغانستان می‌دانند. 

شماری از سیاستمداران و شخصیتهای مطرح افغانستان درگذشت شاهزاده میرویس را تسلیت گفته‌اند.  

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، شاهزاده را شخصیتی «وطن‌دوست» و «خیرخواه» دانست و مرگ او را «ضایعه» توصیف کرد: «با اندوه فراوان آگاهی یافتم که شاهزاده میرویس ظاهر، پسر بابای ملت مرحوم اعلیحضرت محمد ظاهرشاه، امروز در کابل دعوت اجل را لبیک گفت و به ابدیت پیوست. عمیق‌ترین مراتب تسلیت و همدردی‌ام را به خانواده و دوستان مرحوم ابراز می‌دارم.» 

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین افغانستان، نیز درگذشت شاهزاده میرویس ظاهر را تسلیت گفت. او در حساب کاربری‌اش در شبکه ایکس نوشت: «با تاثر و اندوه، از درگذشت شاهزاده میرویس ظاهر، پسر مرحوم اعلیحضرت محمد ظاهرشاه، اطلاع یافتم. مراتب تسلیت خویش را به خانواده و بازماندگان او ابراز می‌داریم.»

صلاح‌الدین ربانی، رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان، در پیوند با درگذشت شاهزاده میرویس ظاهر گفت: «‏با تاسف اطلاع حاصل نمودم که شاهزاده میرویس ظاهر، فرزند مرحوم محمد ظاهرشاه، پادشاه سابق افغانستان، یکی از شخصیت‌های نیک‌نام کشور، به لقاءالله پیوسته‌ است.» 

احمد ولی مسعود، برادر احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، میرویس ظاهر را فردی متواضع و «خیراندیش» و «مردم دوست» دانست.  

مسعود در فیسبوک نوشت: «میرویس ظاهر، شاهزاده فقیر مشرب، درگذشت. روزی برایم گفت می‌خواهد قطعه زمینی از مال خودش را به‌ نام بنیاد شهید مسعود هدیه کند تا دانشگاهی به نام احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، در آن بنا گردد. به همان وعده‌اش وفا کرد، اما در حسرت ساختن دانشگاه، طالبان از راه رسید. گلیم دانش و دانشگاه برچیده شد. اما میرویس از میان ما رخت سفر بربست و رهسپار دیار ابدیت گردید.» 

کاملیا انتخابی‌ فرد، سردبیر ایندیپندنت فارسی، از شاهزاده میرویس به‌عنوان نقاش و طراحی برجسته نام برد. انتخابی فرد در حساب کاربری‌اش در شبکه ایکس نوشت که شاهزاده را از پیش از سرنگونی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ می‌شناخته است.  

او نوشت: «میرویس در نوجوانی، در دوران شاه فقید ایران، برای مطالعه زبان فارسی به ایران آمده بود و به ادبیات و زبان فارسی عشق می‌ورزید. پس از کودتا، شاه ایران به خانواده ظاهرشاه گذرنامه سیاسی ایران را داد و مخارج آن‌ها در ایتالیا را دولت شاهنشاهی ایران پرداخت می‌کرد. رابطه خانواده ظاهرشاه با شهبانو فرح پهلوی پس از انقلاب نیز ادامه داشت.»

تا زمان نوشتن این مطلب، طالبان واکنشی به درگذشت شاهزاده میرویس ظاهر نشان نداده‌اند.